Week 5&6 - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Alwin & Naomi - WaarBenJij.nu Week 5&6 - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Alwin & Naomi - WaarBenJij.nu

Week 5&6

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg Alwin & Naomi

24 Maart 2015 | Zweden, Umeå

Week 5 en 6

De afgelopen 2 weken zijn vrij rustig geweest. We zijn allebei heel druk geweest met het afronden van ons projectplan, dus we hebben lange dagen gemaakt en hebben buiten stage en het schrijven van het projectplan niet veel kunnen doen en er was dus ook niet veel om over te schrijven. Ik heb inmiddels wel een manier gevonden om alle Champions League wedstrijden te kijken, deze worden in de pub/club Lokal op ongeveer 20 schermen uitgezonden en Lokal ligt op nog geen 5 minuten lopen dus dat is ideaal. Hier wilde we vorige week dinsdag gaan kijken, maar toen bleek dat het noorderlicht waarschijnlijk heel goed zichtbaar zou zijn, het was een 8.33 op de kp schaal waar een 4 voor ons al licht zichtbaar is. We zijn toen dus meteen naar het meer gegaan om dit met eigen ogen te zien. Toen we er aankwamen, was het eerst nog een lichte grijze streep. Langzamerhand kwam er parallel aan die streep nog een andere streep en leek het alsof er verbindingen tussen de 2 strepen kwamen. Hierna werd het nog massiever en moest je overal om je heen kijken om het hele aurora te kunnen zien. Het was echter nog steeds niet het mooie groen dat we de eerste keer hadden we gezien en wat we overal op de foto’s zagen. Na nog een paar minuten wachten was dit echter wel het geval en recht boven ons begon het licht uit het niets te ‘dansen’ en gaf het zelfs rode kleuren. Om hiervan optimaal te genieten zonder de volgende dag nekpijn te hebben, zijn we op het ijs gaan liggen voor een paar minuten. Het was zo prachtig, ik kan hier hele pagina’s over schrijven en foto’s en filmpjes bijgooien maar dit is echt iets wat je zelf een keer gezien moet hebben. Ik raad iedereen dus ook zeer aan dit een keer te gaan bekijken als je hier geinteresseerd in bent. Het na het ‘dansen’ bleef het nog heel groot, fel en helder in verschillende stroken verdeeld over de hele hemel te zien. Toen het wat minder leek te worden zijn we naar de plek waar we de vorige keer waren gelopen in de hoop dat daar weer een kampvuur zou zijn. Dit was het geval en daar hebben we even omheen gestaan om ons op te warmen. Er waren superveel mensen daar in de buurt met allemaal camera’s om de aurora vast te leggen en ik had geregeld met iemand dat zij de foto’s die haar vrienden hadden gemaakt zou doorsturen naar me. Juist toen ik dit aan het regelen was, hoorden we iedereen die op het ijs stond schreeuwen en wijzen, en weer recht boven ons hoofd begon het licht te dansen. Dit keer nog sneller en mooier dan een halfuur eerder en er was niet alleen groen en rood, maar ook lila licht te zien. Toen we terugwaren in de keuken van Alwin hebben we de rest van de wedstrijd nog gezien, en op facebook zag ik dat zelfs in de stad, waar veel lichtvervuiling is, de aurora heel goed zichtbaar was geweest. Dit betekende dat het wel echt heel sterk moest zijn geweest, en dat werd al helemaal duidelijk toen ik de volgende dag zag dat het zelfs in Nederland te zien was. Ik hoorde mensen zeggen dat het in ieder geval de sterkste aurora van deze winter, en misschien wel in een paar jaar geweest was. Daar zijn wij dan toch maar mooi bij geweest.
De rest van de week is er niet veel spannends gebeurd. Zaterdags wilde we naar het glassfestival, het ijsfestival, toe gaan, maar hier stond zo een lange rij dat we alleen maar even in de stad rond hebben gelopen en snoep en drank hebben gehaald. We hebben het nu allebei wat rustiger, vooral in de avonden omdat we klaar zijn met het projectplan en nu dus echt nadat we thuis komen van stage klaar zijn met de dag, dus Alwin is zich iets meer gaan richten op boeken die hij geleend heeft uit de medische bibliotheek hier en ik ben me meer aan het richten op zweeds leren en sporten, nu veel van het ijs gesmolten en het dus ook mogelijk om weer te voetballen.
Voor de mensen die het willen weten, waarschijnlijk zullen de blogs om de 2 weken komen in plaats van iedere week (uitzonderingen daargelaten) omdat we nu goed zijn gesetteld en onze dagelijkse bezigheden waarschijnlijk dezelfde zijn als die van jullie in Nederland.

Hej då! (houdoe in het Zweeds)